Miksi alumiinivanteet vaativat jälkikiristyksen?

Auton pyörien vaihto ei sinänsä ole mikään kovin monimutkainen operaatio, mutta itse vaihdettuna huolellisuutta ei voi turhaa korostaa, ja työkalut pitää tietenkin olla asianmukaiset. Voit lukea lisää renkaiden vaihdon sujuvuudesta täältä.

Kausivaihtojen aikaan vakuutusyhtiöt ja hinausliikkeet saavat avunpyyntöjä irronneista pyöristä. Usein mainittu syy on jälkikiristyksen unohtuminen, mutta se ei aina ole täysin totta. Yleisin syy lienee koko pyörän kiristyksen unohtaminen.

Me rengasliikkeenä pidämme alumiinivanteiden jälkikiristystä välttämättömänä toimenpiteenä, ja peltivanteiden kiristystä suositeltavana. Jos me, tai mikä tahansa Vianor-liike, olemme tehneet autoosi pyörienvaihdon, teemme myös jälkikiristyksen veloituksetta 100–200 km:n ajon jälkeen. Kunhan asiakas vain muistaa saapua sitä vaatimaan.

MISTÄ ON SIIS KYSE, ja miksi alumiinivanteiset autot vaativat jälkikiristyksen, mutta peltivanteiset eivät niinkään?

Syy on yksinkertaisesti lika. Jos alumiinivanteen ja pyörännavan väliin jää esimerkiksi hiekanmuruja tai muita epäpuhtauksia, ei vanne pääse istumaan sataprosenttisesti paikalleen, vaikka pyörä on kiinnitetty tarvittavalla momentilla.

Riittävän ajon jälkeen hiekanmurut hieroutuvat pois, ja jättävät vanteen tavallaan löysälle suhteessa pyörännapaan. Peltivanteen rakenne on erilainen, ja kiinnityspisteet ovat rakenteeltaan joustavammat. Peltivanne aiheuttaa pultteihin puristavan jännityksen, ja näin pyörän löystymistä ei tapahdu niin helposti. Jälkikiristys on kuitenkin pieni toimenpide, joka antaa kuljettajalle mielenrauhan, jos on epäileväinen asian suhteen – olipa alla ”alut” tai ”pellit”.

Pyörän vaihdon yhteydessä on siis tärkeää huolehtia kaikkien muiden asioiden lisäksi myös pyörännapojen sekä vanteiden kiinnityspintojen puhtaudesta, jotta liitoskohdassa ei ole sinne kuulumatonta ainesta. Pyörännavat voi putsata kevyesti vaikka teräsharjalla tai vastaavalla, jolla kiinteä lika ja pintaruoste irtoaa helposti. Vanteet voi puhdistaa niihin tarkoitetuilla kemikaaleilla. Pyörien kiinnityksen ainoa oikea työkalu on momenttiavain, oikea kiristysmomentti peltivanteelle on 90–100 Nm ja alumiinivanteille 100–120 Nm.

Jos sinulla on vielä talvirenkaat alla, varaa meille aika renkaan vaihtoon!

Ota yhteyttä sähköpostilla rengasmyynti@ysitienauto.com tai soita Aleksille 0407474060

Artikkelin lähde: Rantanen, P. Miksi alumiinivanteet vaativat jälkikiristyksen mutta peltivanteet eivät? Tekniikanmaailma. Julkaistu: 18.11.2020.