Renkaan vaihto -miten se sujuu?

Moni autoilija haluaa hoitaa renkaan vaihdon itse, eikä syytä huoleen, jos homman osaa. Osaamattomuus tai myös huolimattomuus voivat kuitenkin käydä kalliiksi. Vaaran paikkoja ovat esimerkiksi:

  • auton nostaminen tunkilla väärästä kohdasta, jolloin helma tai alusta voi vaurioitua,
  • nostetun auton luiskahtaminen tunkilta
  • tai huonosti kiristetyt pultit ja sitä myötä renkaan irtoaminen ajossa.

Alla muutamia vinkkejä renkaiden vaihtoon, mutta voit myös kääntyä puoleemme niin ammattilaiset hoitavat homman puolestasi.

Käytä kunnon tunkkia

Auton oma tunkki ja mutterinväännin on autossa vararenkaan allelaittoa varten. Ne ovat suunniteltu siihen, joten niillä ei kannata lähteä vaihtamaan renkaita alle. Auton oma tunkki ei mahdollisesti kestä toistuvaa renkaiden vaihtoa keväisin ja syksyisin. Auton omalla mutteriavaimella ei välttämättä saa tiukasti kiinni olevia pyöränpultteja auki, saati riittävän tiukasti kiinni.

Kunnon työkaluilla saat renkaan vaihdon, kuten monen muunkin askareen, hoidettua onnistuneesti!

Pultit tiukassa?

Ulkona renkaat kannattaa vaihtaa tasaisella ja kantavalla alustalla, kuten esimerkiksi asfalttisella parkkipaikalla. Sammuta auto, kytke käsijarru päälle ja ryhdy hommiin. Älä unohda hyviä työkäsineitä!

Pultit ja mutterit voivat olla tiukassa ja sijaita syvällä vanteessa, joten on tärkeää että vääntimen avainosa ylettyy ja asettuu tukevasti pulttiin tai mutteriin. Vääntimen varren on oltava oikean pituinen, jotta käsivoimaa on riittävästi käytössä. Mutterit on hyvä löysätä alustavasti silloin, kun auto on vielä maassa. 

Auton nostaminen

Kohdalla, josta nostat auton, on väliä, sillä autoa saa nostaa vain tietyistä korin kohdista. Tunkkia valitessa kiinnitä huomiota mitoitukseen. Nykyautot ovat usein matalia, mikä luo haasteita, kun tunkin nosto-osa ei mahdu kunnolla auton alle. Parhaiten tarkoitukseen soveltuvat hallitunkit, joiden lähtökorkeus on noin kymmenen senttiä.

Autoa nostettaessa tunkin nostolautasen ja autonkorissa olevan nostokohdan väliin kannattaa laittaa kuminen suojatyyny, jottei nostokohta vaurioidu. Älä työskentele pelkän tunkin varaan nostetun auton alla. Lisäturvaa saat laittamalla auton alle pukin tai irtonaisen pyörän.

Renkaiden kiinnitys

Kun kiinnität renkaat, varmista pyörimissuunta: se on merkitty yleensä nuolisymbolilla renkaan kylkeen. Mikäli merkintää ei ole, rengas toimii tarkoitetulla tavalla molempiin pyörimissuuntiin.

Renkaat tulee kiinnittää autonvalmistajan ohjekirjassa kerrotun kiristysmomentin mukaisesti, joten kiristys on tehtävä tarkoitukseen varatulla momenttiavaimella. Pultit kiristetään vanteella ristiin, että vanne keskittyy varmasti. Loppukiristys tehdään kun auto on laskettu tunkilta. Joissain autoissa suositellaan pulttien kiristämistä, kun pyörä on ylhäällä, jolloin tarvitaan apumies painamaan jarrua.

Älä kiristä liiaksi!

Kiinnitä renkaat juuri kyseiseen autoon ja vanteeseen tarkoitetuilla pulteilla. Pultit ja pyörän navat on hyvä puhdistaa ja rasvata ennen kiinnitystä. Liiallinen kiristäminen voi vahingoittaa vannetta ja pultteja.

Mikäli autoon vaihdetaan jo käytössä olleet renkaat, laitetaan parempikuntoiset renkaat taka-akselille vetotavasta riippumatta. Lakisääteisesti kesärenkaissa on oltava vähintään 1,6 mm kulutuspintaa. Merkitse renkaiden sijaintipaikat renkaan kylkeen esimerkiksi liidulla, jotta tiedät seuraavalla kerralla missä rengas on ollut asennettuna.

Tarkista aina lopuksi rengaspaineet kylmistä renkaista ja tee lyhyt koeajo vaihdetuilla renkailla. Muista pulttien jälkikiristys muutaman kymmenen ajokilometrin jälkeen.

Tai voit myös valita helpon ja turvallisen vaihtoehdon ja antaa ammattilaisten hoitaa homman: varaa meille aika renkaiden vaihtoon!

Ota yhteyttä sähköpostilla rengasmyynti@ysitienauto.com tai soita Aleksille 0407474060

Lähde: Redsven Marko. 2014. Renkaan vaihto – näin se sujuu. Artikkeli moottori.fi-sivustolla. https://moottori.fi/liikenne/jutut/renkaanvaihto-nain-se-sujuu/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-19-10-2020