Suomen suosituin kompakti nelivetoinen katumaasturi: Suzuki Vitara!
Nyt kestävä ja laadukas nelivetoinen katumaasturi Suzuki Vitara hybrid-mallina. Hybrid-mallissa polttoainetaloudellisuus on parantunut noin 15-20 %! Suzukin hybrid-malleissa vakiovarustelu on myös parantunut entisestään, nyt vakiona myös LED-lähi- ja -kaukovalot, hämärätunnistin, sadetunnistin, ja automaattiversioissa myös avaimeton kulku- ja käynnistys.
Suzuki Vitara Hybrideissä vetokyky on myös kasvanut: jarruton vetokyky on jopa 600 kg ja jarrullinen jopa 1500 kg.
Suzuki Vitaran taloudellinen hybridijärjestelmä
Suzuki Vitaran uusi 48V kevythybridijärjestelmä parantaa polttoainetehokkuutta yli 15 prosentilla. Hybridijärjestelmä sisältää kulutuksen pienentämiseksi 48 voltin jännitteellä toimivan yhdysrakenteisen käynnistingeneraattorin (ISG) tavallisen laturin sijaan. Yhdysrakenteinen käynnistingeneraattori (ISG) on laturi, jossa on moottoritoiminto. Suzuki Vitaran sähkömoottorin teho on 10 kW ja vääntömomentti 50 Nm. Akun koko on 0,384 kWh. Suzuki Vitaran hybridijärjestelmässä on seuraavat toiminnot: jarrutusenergian talteenotto, polttomoottorin sähköavustus, käynnistysmoottoritoiminto, väännön täydennys ja lisäys sekä sähköinen tyhjäkäynti.

Sähköinen tyhjäkäynti Suzuki Vitarassa
Polttoainetta säästetään monipuolisesti, ja yksi tärkeimmistä Suzuki Vitarassa on sähköinen tyhjäkäynti. Kun kytkin painetaan pohjaan alle 80 km/h nopeudessa, polttoaineensuihkutus katkeaa. Bensiinimoottori pysyy kuitenkin käynnissä sähkömoottorin avulla, joten kiihdytettäessä ei tule moottorin käynnistymisen aiheuttamaa nykäisyä. Nopeuden ollessa alle 15 km/h Suzuki Vitara käyttää tavallista moottorin sammutusautomatiikkaa.

VITARAN UUSI 1,4 BOOSTERJET -MOOTTORI
Uuden Suzuki Vitaran kevythybridin perustana on 1,4 Boosterjet -moottori, josta on kehitetty uusi sukupolvi (K14D). Moottorissa on tehoa 95 kW (129 hv) / 5500k/min ja vääntöä 235 Nm / 2000-3000 k/min. Uudessa 1,4 Boosterjet –moottorissa polttoaineen suorasuihkutus hoidetaan seitsemänreikäisillä suuttimilla ja puristussuhde on aiempaa korkeampi 10,9.
Suzuki Vitaran 48 voltin hybridijärjestelmän ja uuden K14D-moottorin ansiosta polttoaineenkulutus ja hiilidioksidipäästöt ovat pudonneet yli 15 prosentilla. Hiilidioksidipäästö oli aiemmin WLTP-normin mukaan nelivetoisella Suzuki Vitaralla 167 g/km ja nyt se on 140 g/km. Polttoaineenkulutus on vastaavasti laskenut 7,5 litrasta 6,2 litraan sadalla kilometrillä.
ALLGRIP SELECT -NELIVETOJÄRJESTELMÄ: SUZUKI VITARAN VAKAA AJETTAVUUS KAIKILLA ALUSTOILLA
Suzukilla on vankka kokemus nelivedosta – jo yli 40 vuoden ajan. AllGrip-nelivetotekniikka huolehtii puolestasi siitä, että voima välittyy tiehen aina oikealla tavalla, joko automaattisesti tai valitsemasi ajoasetuksen mukaan, olipa olosuhteet mitkä tahansa.
Suzuki AllGrip Select -nelivetojärjestelmä
AllGrip Select -nelivetojärjestelmässä on neljä kuljettajan valittavissa olevaa ajoasetusta (Auto, Sport, Snow ja Lock), joilla Suzuki Vitarassa optimoidaan pito, ajettavuus ja polttoaineenkulutus erilaisten ajo-olosuhteiden mukaan. AllGrip-nelivetotekniikka huolehtii puolestasi siitä, että voima välittyy tiehen aina oikealla tavalla – joko automaattisesti tai valintasi mukaan.

TURVALLISUUS SUZUKI VITARASSA
Suzuki Vitaran turvallisuus on edistyksellistä ja sen huipputekniset, vakiovarusteena olevat turvallisuusvarusteet löytyvät yleensä huomattavasti kalliimmista autoista tai ovat saatavilla lisävarusteina.
Suzuki Vitarassa on vakiona 7 turvatyynyä, ESP-ajonhallintajärjestelmä, ABS-jarrut, elektroninen jarruvoimien jako (EBD), hätäjarrutustehostin, törmäystilanteessa kuljettajasta poispäin kääntyvät polkimet, Isofix-kiinnikkeet, mäkilähtöavustin, alamäkihidastin ja rengaspaineen valvontajärjestelmä. GL+ -varustelusta alkaen törmäyksenestoavustin (RBS) ja GLX-varustetasossa lisäksi peruutustutka edessä ja takana.
Mukautuva vakionopeudensäädin
Mukautuvan vakionopeudensäätimen tutka mittaa etäisyyttä edellä kulkevaan ajoneuvoon ja antaa signaalin, jonka mukaan Suzuki Vitara kiihdyttää tai hidastaa automaattisesti säilyttäen valitun turvavälin. Hidasteen poistuttua edestä Vitara kiihdyttää automaattisesti valittuun vakionopeusasetukseen. Järjestelmä on käytössä nopeuden ollessa yli 40 km/h.
Aktiivinen kaistavahti ja vireystilan valvontajärjestelmä Suzuki Vitarassa
Järjestelmä hyödyntää kamerasensoria tunnistaakseen auton ajautumisen ajokaistan ulkopuolelle. Lisäksi Suzuki Vitaran järjestelmä varoittaa merkkivalolla, tärisyttämällä ohjauspyörää ja ilmoituksella auton monitoiminäytöllä. Jos kuljettaja reagoi hitaasti tai ei ollenkaan, Suzuki Vitaran järjestelmä kääntää itse ohjauspyörää päästäkseen takaisin oikealle kaistalle. Järjestelmä on käytössä maantienopeuksissa ja poistuu automaattisesti käytöstä alle 60 km/h nopeudessa. Järjestelmän voi myös poistaa käytöstä manuaalisesti.
Järjestelmä Suzuki Vitarassa hyödyntää samoja sensoreita kuin kaistavahti havainnoidakseen ajoneuvon asentoa ja tahatonta ajelehtimista esim. kuljettajan väsymystilan vuoksi. Onnettomuustilanteiden ehkäisemiseksi järjestelmä varoittaa kuljettajaa äänimerkillä, merkkivalolla ja ilmoituksella auton monitoiminäytöllä, jotta kuljettaja ryhtyisi korjaavaan toimenpiteeseen. Järjestelmä on käytössä auton nopeuden ollessa yli 60 km/h.

Lue Suzuki Vitaran esite tästä , tekniset tiedot voit lukea tästä

Ota yhteyttä ja kysy lisää uudesta Suzuki Vitarasta!
Juha Sujala 0444-999905 tai juha.sujala@ysitienauto.com tai Whatsapilla