Suzuki S-Cross -mallissa sähkö lisääntyy

Suzuki siirtyy nyt myös S-Cross -mallissa kevythybridistä entistä sähköisempään voimalinjaan, kun S-Cross muuttuu itselataavaksi hybridiksi.

Suzuki päivittää S-Cross -mallien voimalinjaa – S-Cross -mallissa luovutaan nyt kevythybridistä ja malli saa Vitaran tapaan itselataavan hybridivoimalinjan. Muutos koskee Suzukin S-Cross 1,5-litraisia automaattivaihteisia versioita. Suzuki keskittyy nyt sähkön lisäämiseen autojensa voimalinjoissa.

Suzuki S-Crossin 1,5-litraisen bensiinimoottorin ja sähkömoottorin sisältävä voimalinja edustaa yhtiön omaa suunnittelua.

Suzukin voimalinjassa on automatisoitu AGS-vaihteisto, jonka yhteydestä sähkömoottori löytyy. Auton uudenlaisessa vaihteistossa yhdistyvät käsivalintaisen ja automaattivaihteiston ominaisuudet. Suzuki lupaa, että vaihteisto toimii kuten tavallinen vaihteisto, eikä vaihdon yhteydessä jää vedotonta hetkeä, kun sähkömoottori antaa tuolloin vetoa pyörille.

suzukin s-cross neliveto vaihtoauto

Päästöt laskevat Suzuki S-crossissa

Uuden voimalinjan ansiosta Suzuki S-Cross hiilidioksidipäästöt myös laskevat. Ne ovat nyt 132 g/km, mikä on 7 g/km vähemmän kuin ennen. Virallinen yhdistetty kulutus on 5,8 litraa sadalla. Suzuki lupaa, että kaikki ilmoitetut kulutus- ja päästöarvot ovat hyvin realistisia ja siksi käytännössä alitettavissa.

Hitaissa nopeuksissa, kuten peruutettaessa uusi Suzuki S-Cross Hybrid liikkuu pelkällä sähköllä. Jarrutettaessa ja vauhtia hidastettaessa hybridijärjestelmä kerää kineettistä energiaa auton akkuun, josta se on käytettävissä kiihdytyksissä ja hitaasti ajettaessa.

Kuljettajan valittavissa on myös kaksi erilaista ajotilaa. Standard-ajotilassa sähkömoottoria käytetään herkemmin antamassa lisävoimaa bensiinimoottorille, kun taas taloudellisuutta korostavassa Eco‑ajotilassa auto pyrkii toimimaan sähköllä niin paljon kuin mahdollista.

Aina neliveto

Suzukin mallit tunnetaan myös siitä, että ne ovat usein nelivetoisia, niin myös päivittyvä S-Cross.

Neliveto on säätyvä, kuljettaja voi itse valita mieleisensä ajo-ohjelman. Helpoin tapa ajaa Suzuki S-Crossilla on Auto-ajotilassa, jossa elektroniikka kytkee takavedon etuvedon avuksi tarvittaessa. Sport-ajotilassa takapyörille puolestaan välitetään koko ajan voimaa ja Snow-ajotilaa voi käyttää lumisella ja liukkaalla kelillä. Nelivedon voi myös lukita kokonaan kiinteäksi, jolloin voima jakautuu tasan etu- ja taka-akselien kesken.

suzukin s-cross neliveto vaihtoauto

Kattava vakiovarustelu uudessa Suzuki S-Cross mallissa

Uudessa Suzuki S-Cross mallissa on vakiona muun muassa LED-ajovalot, kaista-avustin, kuolleen kulman valvontajärjestelmä ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä. Lisäksi pysäköintitutkat ovat sekä edessä että takana ja myös peruutuskameran näyttö on aina kojelaudassa. Lisäksi malleista löytyy hämärä- ja sadetunnistin.

Tietoviihdejärjestelmän käyttöön on 7- tai 9-tuumainen kosketusnäyttö, joihin älypuhelimen saa liitettyä, suurempaan langattomasti. Suuremman näytön mukana tulevat myös navigointi, ääniohjaus ja 360 asteen kameranäyttö.

suzukin s-cross neliveto vaihtoauto

Lähde: Moottori.fi , https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/suzuki-luopuu-s-cross-kevythybridista-mutta-silti-sahko-lisaantyy-s-cross-mallissa/ Julkaistu 28.7.2022.

Voit lukea lisää Suzukista tai tutustua vaihtoautoihimme.